Wielkopolskie/ W 2024 r. GDDKiA zakończyła w regionie inwestycje warte ponad 300 mln zł

W ub. roku GDDKiA zakończyła w Wielkopolsce duże inwestycje o łącznej wartości ponad 300 mln zł. Jednocześnie podpisano kontrakty na ponad 1,64 mld zł. Pod koniec 2025 r. powinna zacząć się budowa dróg ekspresowych S11 między Poznaniem a Obornikami i S10 między Piłą a zachodniopomorskim Wałczem.

W przesłanym PAP podsumowaniu 2024 r. rzeczniczka poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Alina Cieślak podała, że zrealizowane w minionym roku duże inwestycje drogowców w województwie wielkopolskim opiewały na łączną kwotę 306 mln zł. W czerwcu oddano do użytku obwodnicę Grzymiszewa (pow. turecki) w ciągu DK 72, a w sierpniu objazd Strykowa (pow. poznański) w ciągu DK32. Druga z inwestycji kosztowała ponad 78 mln zł i była najdroższą realizacją GDDKiA w ub. roku w regionie.

Według zapowiedzi, w II i IV kw. tego roku drogowcy powinni zakończyć trwające budowy obwodnic: Gostynia w ciągu DK12, Żodynia w ciągu DK32 oraz Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15. Na etapie przygotowania są z kolei prace przy budowie objazdów Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa oraz obwodnicy Kalisza.

W ub. roku drogowcy wyremontowali m.in. most nad rzeką Ołobok w ciągu DK36 w Ostrowie Wielkopolskim oraz wiadukt nad autostradą A2. Na zlecenie GDDKiA przebudowywane są też mosty nad Gwdą i Notecią w Ujściu (pow. pilski) oraz podpoznańskim Swarzędzu. Wybudowano także nowy wiadukt nad linią kolejową w ciągu DK25 w miejscowości Honoratka (pow. koniński).

Na zlecenie GDDKiA przeprowadzono również szereg pomniejszych inwestycji dotyczących m.in. przebudowy skrzyżowań, budowy nowych sygnalizacji świetlnych, dróg dla pieszych i rowerzystów czy chodników.

W ubiegłym roku drogowcy podpisali umowy m.in. na realizację 13 km fragmentu drogi ekspresowej S10 pomiędzy wielkopolską Piłą, a zachodniopomorskim Witankowem (pow. wałecki). Obecnie trwają prace projektowe. Budowa nowej trasy ma rozpocząć się pod koniec 2025 r., a jej zakończenie planowane jest na II kw. 2028 r.

W lipcu ub. roku GDDKiA podpisała także umowę, na zaprojektowanie i budowę 22 km drogi S11 pomiędzy Poznaniem a Obornikami, wraz z obwodnicą tego miasta. Prace budowlane mają ruszyć pod koniec roku i potrwają do II kw. 2028 r. Szybciej, bo w drugiej połowie 2027 r., powinien zostać dobudowany 4 km fragment drugiej jezdni obwodnicy Kępna. Umowę ws. tej, obecnie będącej w fazie projektowania, inwestycji podpisano w kwietniu ub. roku.

Łączna kwota dużych kontraktów inwestycyjnych podpisanych w 2024 roku przez poznański oddział GDDKiA opiewa na ponad 1,64 mld zł.

W styczniu i lutym miną terminy składania ofert w ogłoszonych w ub. roku przetargach na inwestycje dotyczące budowy obwodnicy Kamionnej, rozbudowy łącznie 43 km DK25 pomiędzy Koninem a okolicami Kalisza, dobudowy 5 km drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska w ciągu S10, a także budowy dwóch fragmentów drogi ekspresowej S11 pomiędzy Kępnem a Przygodzicami (pow. ostrowski). Wszystkie postępowania dotyczą inwestycji realizowanych w formule „Projektuj i buduj”.

Rzeczniczka poznańskiego oddziału GDDKiA poinformowała także, że obecnie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje odwołania od decyzji środowiskowej (DŚU) dotyczącej budowy drogi ekspresowej S11 pomiędzy zachodniopomorskim Szczecinkiem a wielkopolską Piłą.

„Z kolei dla odcinków S11 Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin, Jarocin – Ostrów Wielkopolski oraz drogi ekspresowej S10 Piła – Wyrzysk toczą się postępowania o wydanie DŚU” – podała Cieślak.

W minionym roku utrzymanie 1498 km dróg administrowanych na terenie woj. wielkopolskiego przez GDDKiA kosztowało łącznie 177 mln zł.(PAP)

szk/ dki/

drogiwielkopolskie
Komentarze (0)
Dodaj komentarz