Czy istnieje coś takiego jak opony uniwersalne?

A po lecie przychodzi zima i czas zmiany opon się zaczyna. Na pewno każdy z nas spotkał się z określeniem “opona uniwersalna”. Jest to mit czy może najlepszy wybór dla kierowców, którzy lubią zaoszczędzić pieniądze? Czas odkryć prawdę!

Opona uniwersalna, a konkretnie całoroczna to bardzo popularny od wielu już lat produkt na rynku motoryzacyjnym. Nikogo więc nie zdziwi, że dealer skody posiada tych właśnie opon całą gamę. Argumenty przemawiające za użytkowaniem opon całorocznych to głównie ekonomiczność i bezproblemowość, głównie w sensie ich wymiany. Korzystając z opon uniwersalnych odpadają nam koszty przechowywania tych drugich. Definiując oponę całoroczną zlepiamy ze sobą wersję letnią i zimową, po to aby powstało coś do wszystkiego. Stworzona została z myślą, aby była odporna na wysokie temperatury oraz wystarczająco twarda, tak żeby się za szybko nie ścierała. Bieżnik opony wielosezonowej posiada zarówno cechy letnie, jak i zimowe, liczba lameli jest mniejsza, a guma trochę twardsza. Jest przygotowana tak, aby przeżyć wszystkie warunki panujące na dworze, lecz latem podczas ulewy oraz w wyniku wysokich temperatur będzie się szybciej zużywać na rozgrzanym asfalcie. Natomiast zimą, na silnym mrozie opona jest bardziej miękka niż letnia, ale brakuje jej elastyczności w porównaniu do zimowej. W warunkach zimowych testy hamowania dowodzą, że opona uniwersalna wypadła lepiej niż letnia, a różnica między nią a zimową jest już mniejsza niż w przypadku pierwszej konfrontacji. Zdaniem niektórych opona wielosezonowa to po prostu rozsądny kompromis pomiędzy opcją letnią, a zimową. Z tego założenia też wychodzi dealer skody, uważając że uniwersalna opona bardzo dobrze pasuje do uniwersalnych samochodów, jakimi są na pewno modele Skody. Opony całoroczne umożliwiają komfortową jazdę podczas dobrej pogody, ale też można zaufać im podczas deszczu, niskich temperatur i nawet lekkich opadów śniegu. Najczęściej kupuje się opony uniwersalne do samochodów dostawczych i vanów, ponieważ kierowcy takich aut poszukują kompromisów i są mocno przywiązani do ceny, jaką muszą zapłacić za ich użytkowanie. Duże znaczenie ma dla nich również sprawa maksymalnego udźwigu danej opony, możliwość jazdy na zbyt niskim ciśnieniu czy odporność na uszkodzenia mechaniczne. Nie ma wątpliwości, że dealer skody jest bardzo obeznany w tym temacie i odpowiednio dba o swoje flagowe SUV-y zaopatrując Kodiaqa i Karoqa w odpowiedni rodzaj opon. Podsumowując temat nasuwa się wniosek, że wraz ze spokojniejszym charakterem jazdy i niewielkim przebiegiem rocznym opłacalność zakupu opon uniwersalnych rośnie. Dla jeżdżących dużo i agresywnie jest to wybitnie nieekonomiczny wybór. Warto pamiętać, że opona wielosezonowa potrafi wytrzymać obciążenia na pełnych obrotach aż na 5-6 lat, a przy okazji można zaoszczędzić dodatkowo kilkaset złotych na sezonowych wymianach opon z letnich na zimowe i na odwrót. Wiemy jednak, że żadna opona nie gwarantuje 100% bezpieczeństwa na drodze. Wszystko koniec końców zależy tylko od nas, dlatego pamiętajmy aby świadomie wsiadać na kółko i mierzyć siły na zamiary.

opony
Komentarze (0)
Dodaj komentarz