Tyle razy mieliście się za to zabrać… i co? Do końca kwietnia 5 dni, a PIT nierozliczony. Usiądź i to załatw na portalu podatki.gov.pl. To żadna czarna magia, zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.
Dużo się działo, nie miałeś kiedy tego sprawdzić, a tak poza tym – to na pewno bardzo skomplikowane i nie działa. Nieprawda. To proste i na tyle łatwe, że tylko do połowy kwietnia niemal 13 milionów Polaków wysłało swoje rozliczenie przez Internet. Spróbuj i Ty. Na pewno się uda. Pomożemy.
e-PIT czeka
e-PIT to Twoje zeznanie podatkowe (PIT-37 lub/i PIT-38). W tym roku – po raz pierwszy! – wypełnił je za Ciebie i udostępnił urząd skarbowy. Nie musisz składać żadnego wniosku w tej sprawie. Od 15 lutego wypełnione zeznanie czeka na Ciebie. Nie wchodź na ePUAP, inne strony www czy konta – wszystko jest przygotowane i czeka na Ciebie na stronie Ministerstwa Finansów www.podatki.gov.pl
Aby sprawdzić przygotowane rozliczenie, musisz się zalogować. Jak to zrobić? Do wyboru masz dwie drogi: krótszą i dłuższą. Którą wybierasz?
Idź na skróty
Oczywiście, że krótszą! Co zrobić, by ją pokonać? Załóż Profil Zaufany. Już dziś!
– Aby móc załatwiać sprawy urzędowe w Internecie potrzebujemy trzech elementów. Po pierwsze – musimy móc się zidentyfikować. To stosunkowo łatwe. Po drugie – musimy się uwierzytelnić, a więc potwierdzić, że my to rzeczywiście my. I wreszcie – musimy się podpisać – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Profil Zaufany umożliwia realizację tego całego procesu w kilka minut. Pozwala na załatwianie wszystkich spraw z jednego miejsca – z domu – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:
Po pierwsze – przez Internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej
W tej opcji założysz go i potwierdzisz w pełni online, 24h/7 dni w tygodniu. Warunek? Posiadanie konta w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub konta na platformie Envelo.
Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego każdy decydując się na ten sposób założenia Profilu Zaufanego, nie musisz już potwierdzać swoich danych w urzędzie.
Jak to zrobić?
Krok 1: w systemie bankowości elektronicznej Twojego banku, wypełnij formularz o założenie Profilu Zaufanego.
Krok 2: operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
Druga opcja założenia Profilu Zaufanego – przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym
Podpowiadamy jak to zrobić:
Krok 1: wejdź na stronę www.pz.gov.pl.
Krok 2: wybierz możliwość założenia Profilu Zaufanego z potwierdzeniem w punkcie potwierdzającym.
Krok 3: odwiedź punkt potwierdzający. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy znajduje się najbliższy.
Pełna lista punktów potwierdzających – TUTAJ.
W całej Polsce funkcjonuje niemal 1500 takich punktów. To m.in. urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie, czy wojewódzkie, a także poczty.
Ważne: pamiętaj o zabraniu dowodu osobistego.
Przyda się i później
Dzięki Profilowi Zaufanemu nie tylko sprawdzisz swój e-PIT, ale załatwisz też wiele innych urzędowych spraw. Pamiętaj, bez wychodzenia z domu. W pełni online!
Jakich? To tylko kilka przykładów:
· Złożysz wniosek o wydanie dowodu osobistego
· Zarejestrujesz online narodziny dziecka
· Sprawdzisz swoje punkty karne
· Sprawdzisz, czy auto, które chcesz sprowadzić z zagranicy nie było złomowane (Historia Pojazdu)
· Złożysz i sprawdzisz dokumenty rozliczeniowe w ZUS i US
· Złożysz wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
· Zgłosisz utratę dowodu osobistego
· Wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
· Uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego…
… i dziesiątki innych spraw.
Dłuższą trasą
Wróćmy do e-PIT. Gdybyście na początku naszej drogi, wybrali jednak tę dłuższą, oto jak możecie się zalogować, by sprawdzić rozliczenie. Potrzebujecie:
- PESEL albo NIP i datę urodzenia,
- jedną z kwot przychodu z dowolnej informacji od pracodawcy/płatnika (np. z PIT-11 za 2018 r.),
- kwotę przychodu z deklaracji za 2017 r.,
- kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z deklaracji za 2017 r.
(źródło: Ministerstwo Cyfryzacji)