Holowanie zgodne z prawem

Wiele awarii czy kolizji kończy się koniecznością holowania samochodu do warsztatu. Najbezpieczniej wezwać wówczas pomoc drogową, aczkolwiek wielu kierowców decyduje się wezwać na pomoc kolegę, zwłaszcza, że holowanie auta jest proste, ale aby to zrobić, należy znać przepisy dotyczące holowania pojazdów.

Z holowaniem pojazdu wiąże się szereg obowiązków i przepisów, których przestrzeganie jest niezbędne do bezpiecznego holowania samochodów. Jak holować pojazd, aby nie łamać przepisów?

Holując auto zobowiązany jesteś do przestrzegania przepisów dotyczących prędkości

Przede wszystkim należy pamiętać, że holując auto zobowiązany jesteś do przestrzegania przepisów dotyczących prędkości. Jak podkreślają specjaliści z http://holowanie.i-poznan.pl/ bezwzględna prędkość, z jaką można holować samochód w terenie zabudowanym to 30 km/h, a poza obszarem zabudowanym maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 60 km/h. Ale to nie wszystko. Na autostradzie holować można w wyjątkowych sytuacjach i tylko do najbliższego zjazdu z autostrady, więc w tym wypadku najlepiej wezwać pomoc drogową, ktra może holować pojazdy na autostradach. Na czas holowania łączy się auta holem, sztywnym lub giętkim, co ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa. Drągi holownicze, czyli sztywny hol, nie mogą być dłuższe niż 3 metry. Holowanie na sztywnym holu jest bardzo bezpieczne, niewielkie jest prawdopodobieństwo, że auto holowane uderzy w tył auta holującego. W przypadku aut ciężarowych, TIR oraz autobusów holować należy tylko na sztywnym holu.

Odległość między holującymi się pojazdami

Połączenie giętkie to przede wszystkim linka holownicza, zapewniająca odległość między pojazdami wynosząca od 4 do 6 metrów. Należy koniecznie pamiętać o takim połączeniu aut, aby pojazd holowany nie odczepił się w czasie jazdy od samochodu holującego. Podczas holowania ważne jest oświetlenie. Jeśli holujesz własnym samochodem, musisz mieć włączone światła mijania, natomiast pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, powinien być oznaczony z lewej strony trójkątem ostrzegawczym, a także powinien mieć włączone światła pozycyjne. Może też wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

Pojazdem holowanym musi kierować osoba, która posiada uprawnienia

Pojazdem holowanym bezwzględnie musi kierować osoba, która posiada stosowne uprawnienia, o ile pojazd nie jest holowany na przykład na motylu, co wyklucza konieczność kierowania nim. Przed holowaniem ustalić należy sygnały porozumiewawcze, tak aby kierowcy obu aut mogli się porozumieć w razie nieprzewidzianych okoliczności. Jak podkreślają pracownicy http://pomocdrogowa.w.poznaniu.pl nie wolno holować aut:

  • o niesprawnym układzie kierowniczym lub hamulcowym, czyli w tym wypadku niezbędna jest pomoc drogowa
  • o unieruchomionym silniku, od którego zależna jest praca układu hamulcowego w pojeździe na holu giętkim
  • więcej niż jednego pojazdu
  • pojazdu wraz z naczepą (przyczepą)
  • na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych

Należy pamiętać, holując auto

Należy pamiętać, że holując auto w sposób, nie wymagający ani kierowania pojazdem, ani używania hamulców, masa całkowita pojazdu holowanego nie może być większa niż masa całkowita pojazdu holującego. Inną kwestią jest fakt, że pojazd holujący i pojazd holowany nie tworzą zespołu pojazdów, aczkolwiek dotyczą ich przepisy ustawy o obowiązkowych ubezpieczeniach przewidzianych dla zespołu pojazdów. Tak więc, jeśli zaistnieje szkoda wyrządzona ruchem zespołu pojazdów mechanicznych, będzie ona pokrywana z ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu ciągnącego oraz holującego.

Bezpieczniej holować auto z profesjonalną pomocą drogową

Bezpieczniej holować więc auto z profesjonalną pomocą drogową. Auta pomocy drogowej to jednostki wyposażone w profesjonalne urządzenia i sprzęt, pozwalający bezpiecznie dowieźć holowany pojazd do celu. W http://kuta-autoserwis.pl pojazdy pomocy drogowej są wyposażone w ostrzegawcze sygnały świetlne błyskowe o żółtej barwie, widoczny z każdej strony lawety z odległości co najmniej 150 metrów, co gwarantuje dobrą widoczność i ostrzega nadjeżdżających o tym, że na drodze coś się dzieje. Na wyposażeniu każdej pojazdu znajduje się hol giętki służący do holowania motocykla, hol sztywny, do holowania pojazdów, zestaw sygnałów świetlnych dla pojazdu holowanego oraz świateł tylnych. Elementy wystające poza obrys nadwozia, oznacza się pasami w biało – czerwonym kolorze. Co ważne, lawety powinny spełniać normy UE. Oczywiście, każda laweta musi być sprawna technicznie i powinna posiadać aktualne badania techniczne oraz ubezpieczenie OC. To nie wszystko. Aby bezpiecznie holować pojazdy, lawety powinny być wyposażone w wyciągarki, wózki załadowcze oraz sprzęt niezbędny do prawidłowego zabezpieczenia auta holowanego. To ważne z punktu widzenia właściciela pojazdu, ponieważ dzięki temu, oraz dzięki wiedzy i doświadczeniu pracowników, aut nie ulegnie dalszym uszkodzeniom w czasie transportu.

Chcąc holować samodzielnie, pamiętaj o kilku ważnych zasadach.

Chcąc holować samodzielnie, pamiętaj o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze zaczep linę o uchwyty holownicze, nigdy o zderzak, wahacze czy inne elementy. Nie wolno również zaczepiać liny o hak holowniczy z tzw. głową, bo służy on tylko do ciągnięcia przyczep. Po drugie, trójkąt ostrzegawczy umieć w holowanych samochodzie z tyłu po lewej stronie, włącz światła pozycyjne. Obaj kierowcy powinni ustalić trasę przejazdy, omijać ruchliwe skrzyżowania oraz przejścia dla pieszych, preferując boczne, mniej używane drogi i ulice. Holowany samochód musi mieć włączony zapłon, aby nie zablokowała mu się kierownica oraz działało wspomaganie hamulców. Auto holujące powinno ruszyć powoli, aby stopniowo napinać linę. Nie wolno szarpać, przyspieszać i hamować zbyt gwałtownie. Napięcie linii kierowca pojazdu holowanego może regulować hamulcem. Nie wolno również holować auta na autostradzie. Nie powinieneś holować samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, a w przypadku aut z napędem 4×4, pamiętaj, aby odłączyć jedną oś napędu. Jeśli nie masz takiej możliwości, nawet nie próbuj holować samodzielnie, a wzywaj lawetę. Nie powinno się holować auta cięższego niż pojazd holowany. Z jednej strony, holowanie pojazdu to nic specjalnie trudnego, natomiast wymaga doświadczenia, dużej koncentracji uwagi i skupienia obu kierowców, idealnego zgrania i przewidywania tego, co może się wydarzyć. Gdy ogarniają cię wątpliwości co do własnych umiejętności oraz stanu auta, które masz holować, lepiej wezwij pomoc drogową z lawetą. Wówczas problem przejmują osoby, które na co dzień holują auta sprawne, pokolizyjne, po awarii, stłuczkach, jezdne i nie jeżdżę, o różnych gabarytach, od aut osobowych, przez terenowe, SUV-y, busy czy ciężarowe.

Komentarze
Ładowanie...