Inspiracje w edukacji – nagrody EDUinspiracje przyznane
Wielu z nas jest w stanie wskazać osobę, która zainspirowała ich do rozwoju i edukacji. Może był to nauczyciel, animator lub pracodawca. Czasem od dobrego słowa, wiary w nas albo udziału w ciekawym projekcie nasze życie zmienia się na lepsze, staje się bogatsze i pełniejsze. Takich właśnie inspirujących ludzi i ich projekty doceniają już od wielu lat konkursy EDUinspiracje, EDUinspirator i EDUinspiracje Media.
Laureatów tegorocznych edycji wszystkich trzech konkursów poznaliśmy podczas IV Kongresu Edukacji. Nie były to jedyne nagrody rozdane w ramach tego wydarzenia. Uhonorowano także zwycięzców konkursów: Europejska nagroda za innowacyjność w nauczaniu oraz European Language Label. Doceniono działaczy organizacji pozarządowych, uczniów, nauczycieli, akademików i dziennikarzy.
Całą galę można obejrzeć na kanale YT FRSE: IV Kongres Edukacji – Gala wręczenia nagród konkursowych.
Konkursy realizowane przez Narodową Agencję cieszą się niesłabnącą popularnością wśród osób realizujących projekty edukacyjne w ramach programu Erasmus+. Pomysły na kolejne przedsięwzięcia warto czerpać od ludzi i organizacji, którym udało się wybić ponad przeciętność. Jeśli szukasz inspiracji, to poznaj wyróżnione projekty i zainspiruj się.
EDUinspiracje – najciekawsze projekty roku
Konkurs EDUinspiracje 2021, skierowany do szkół, uczelni, stowarzyszeń, organizacji i instytucji, których działania odznaczają się najwyższą jakością rezultatów (w zakresie realizacji projektów europejskich), przyniósł nagrody w pięciu kategoriach nawiązujących do priorytetów horyzontalnych wskazanych przez Komisję Europejską.
W kategorii Cyfryzacja zwyciężyła Politechnika Łódzka wyróżniona za projekt „Virtual Mechatronic Laboratory”. Polegał on na zastosowaniu laboratorium wirtualnej rzeczywistości w ramach programu nauczania mechatroniki, co wpłynęło na podniesienie jakości i efektywności kształcenia oraz wzrost kompetencji i umiejętności absolwentów.
W kategorii Ekologia laur powędrował do Stowarzyszenia Krakowski Alarm Smogowy za projekt „Clean air curriculum as a base for clean environment”. Celem tej inicjatywy było podniesienie świadomości społeczności wiejskiej w zakresie problematyki zanieczyszczenia powietrza.
Dziedzina Włączanie społeczne i różnorodność to triumf Społecznej Akademii Nauk. Projekt „proHear” miał na celu poprawę sytuacji osób niesłyszących na rynku pracy.
Stowarzyszenie Szukamy Polski wygrało w kategorii Aktywne uczestnictwo. Celem działania „Silver Civic Education” była wymiana doświadczeń oraz przygotowanie edukatorów do wykorzystania w pracy metod i technik z zakresu dziennikarstwa.
W ostatniej kategorii – Synergia dla edukacji – zwyciężyła fundacja Internationaler Bund Polska. Nagrodzony projekt zagranicznych mobilności zawodowych dla uczniów z mniejszymi szansami został zrealizowany we współpracy z trzema szkołami specjalnymi: Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Krakowie, Zespołem Szkół Specjalnych nr 14 w Krakowie i Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Bochni.
EDUinspirator – nagrody dla tych, którzy inspirują
Tytuł EDUinspiratora 2021 i – przyznawanego w tym roku po raz pierwszy – Młodego EDUinspiratora 2021 (konkursy dla osób będących najlepszymi przykładami korzyści płynących z realizacji programów europejskich) przypadły odpowiednio: Jolancie Wołągiewicz i Mariannie Pikul.
Jolanta Wołągiewicz to współzałożycielka i wieloletnia prezeska Stowarzyszenia Akademia plus 50 w Białymstoku, specjalistka do spraw edukacji i aktywizacji społecznej i kulturalnej osób starszych. Jest autorką i koordynatorką wielu projektów kierowanych do seniorów. Nieustannie inspiruje nowymi inicjatywami i kreuje ambitne przedsięwzięcia – atrakcyjne i nieszablonowe.
Marianna Pikul jest koordynatorką projektów europejskich w Akademickim Związku Sportowym, członkinią Sieci Alumnów Europejskiego Korpusu Solidarności. Jako uczestnik Wolontariatu Europejskiego wzięła udział w projekcie o tematyce sportowej w Europejskiej Federacji Sportu Akademickiego w Lublanie w Słowenii. Nowe kompetencje zawodowe, które nabyła w trakcie wolontariatu, wykorzystuje obecnie w pracy jako koordynator projektów sportowych w AZS.
EDUinspiracje Media – nagroda dla dziennikarzy piszących o edukacji
Konkurs EDUinspiracje Media (adresowany do dziennikarzy, publicystów, a także redakcji opisujących działania w ramach projektów zarządzanych przy wsparciu Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności) wskazuje laureatów w trzech kategoriach. Nagroda w dziedzinie Publicystyka trafiła do Anety Kunowskiej (magazyn „Cogito”) za artykuł pt. „Erasmus kontra koronawirus”. To tekst opisujący historie trzech studentów, którzy wyjechali na wymiany zagraniczne w czasie pandemii COVID-19. Materiał ukazuje zarówno szanse, jak i ograniczenia wynikające ze studiowania w pandemicznej rzeczywistości.
W kategorii Wywiad nagrodę otrzymał Przemysław Skoczek z Redakcji Linia Otwocka. „Pracowita szczęściara” to fascynująca rozmowa z Wiktorią Czyżewską, która studiuje grę na kontrabasie w Szwajcarii pod okiem jednego z największych światowych mistrzów tego instrumentu. Mimo młodego wieku występowała już w największych salach koncertowych i pod batutą wielkich postaci, takich jak Krzysztof Penderecki.
W ostatniej kategorii, Reportaż, nagroda trafiła do Kamili Kornackiej („Dziennik Elbląski”) za tekst „Uczą pokonywać barierę językową”. Autorka materiału szeroko opisała zalety platformy eTwinning, która rozwija umiejętności zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Europejska nagroda za innowacyjność w nauczaniu, przyznawana po raz pierwszy przez Komisję Europejską, przypadła czterem placówkom. W kategorii Szkoły branżowe i techniczne uhonorowano Centrum Kształcenia Zawodowego w Wysokiem Mazowieckiem, a w kategorii Szkoły ponadpodstawowe – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy ze Szczytna. Nagroda dla szkół podstawowych trafiła do Dwujęzycznej SP nr 1 w Warszawie, a w kategorii Edukacja wczesnoszkolna wyróżniono Przedszkole nr 32 z Konina.
European Language Labe – Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych ustanowiony przez Komisję Europejską przypadł: I Liceum Ogólnokształcącemu w Poznaniu (za dwa projekty), Studium Języków Obcych Politechniki Wrocławskiej oraz SP nr 211 i SP nr 364 z Warszawy.
Wyróżnienie specjalne z okazji 20-lecia ELL otrzymało Muzeum Warszawy – za działania szerzące polską kulturę oraz język polski.
Kolejne edycje konkursów – zgłoś się!
Wkrótce ruszy nabór zgłoszeń do kolejnej edycji konkursów EDUinspirator i EDUinspiracje Media. Jeśli znasz kogoś, kogo warto docenić za jego działania w projektach europejskich, to daj mu znać!
Więcej informacji o konkursach: www.eduinspiracje.org.pl
Konferencja „Na Ważny Temat”
Już 7 grudnia liderzy edukacji, eksperci marketingowi, dziennikarze podzielą się swoją wiedzą na bezpłatnej konferencja online „Na Ważny Temat”. Zdradzą swoje sposoby na skuteczne wypromowanie projektów przy wykorzystaniu narzędzi marketingowych.
Wyjaśnią, jak zostać skutecznym liderem projektów edukacyjnych, tak aby realizowane przez nas inicjatywy zostały zauważone przez media i opinię publiczną.
Konferencja odbędzie się 7 grudnia. Organizatorzy zachęcają do zapisania się za pomocą linku Konferencja Na Ważny Temat 2021 (webankieta.pl). Każdy uczestnik otrzyma certyfikat.
Ogólnopolski Dzień Informacyjny
13 stycznia 2022 roku odbędzie się odbędzie się IX edycja Ogólnopolskiego Dnia Informacyjnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Jest to jedna z największych konferencji poświęconych europejskim programom edukacyjnym, organizowana od 2014 r. Uczestnicy wydarzenia mogą wziąć udział w konsultacjach tematycznych dotyczących: szkolnictwa wyższego, edukacji młodzieży i dorosłych, szkoleń zawodowych czy mobilności uczniów. Podczas spotkania zostaną także zaprezentowani laureaci konkursu Selfie+.
Więcej informacji o Ogólnopolskim Dniu Informacyjnym: https://www.frse.org.pl/odi-2022
Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności już od ponad 25 lat zarządza programami, projektami i inicjatywami, które umożliwiają poszerzanie wiedzy podstawowej lub specjalistycznej, zdobywanie nowych umiejętności i kompetencji na ścieżce edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnych form uczenia się, pozwala na rozwijanie zainteresowań.
Źródło informacji: Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności
(PAP Sponsorowane)