Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu wyższa o 1,7 proc. niż w listopadzie

W grudniu średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 227,56 zł, to wzrost o 3,80 zł, czyli o 1,7 proc. w porównaniu do listopada 2021 r. – wynika z przekazanego PAP przez firmę ASM Sales Force Agency raportu.

„W grudniu ub.r. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,56 zł. To wzrost na poziomie 3,80 zł, czyli o 1,7 proc. w porównaniu do listopada 2021 r. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 10 sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ub. r. były wyższe niż˙ w listopadzie” – podano w raporcie przysłanym PAP.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w ujęciu rocznym wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2020 roku, to m.in.: Carrefour (6,36 proc.), Makro (5,33 proc.) czy Biedronka (4,93 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena w grudniu 2021 r. była wyższa o 13,39 zł niż przed rokiem.

W raporcie ASM podano, że w przypadku koszyka złożonego wyłącznie z produktów najtańszych, w grudniu ub.r. trzeba było zapłacić 177,74 zł (więcej o 3,91 zł niż w listopadzie), natomiast przy koszyku produktów najdroższych – 283,48 zł (więcej o 2,48 zł niż w listopadzie ). Według wyliczeń ASM suma koszyka minimalnego w grudniu 2021 r. była wyższa o 2,44 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu ub.r. tańszy o 7,38 proc. niż w 2020 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo wzrosła o 1,5 proc. z 224,20 zł w grudniu 2020 r. do 227,56 zł w grudniu 2021 r.

„Zgodnie z naszymi analizami i prognozami – początek roku przywitał nas wysokimi cenami żywności. Spore podwyżki dotknęły między innymi produkty mleczne, tłuszcze, ale także kawę czy herbatę. Podobnie było przed świętami i w końcówce 2021 roku, kiedy sklepy i sieci handlowe podniosły ceny wybranych artykułów. Mimo planowanej na luty zmiany, zgodnie z którą obniżony zostanie VAT na żywność, nie spodziewamy się gwałtownych obniżek cen produktów. W naszej ocenie producenci żywności, podobnie jak wszyscy przedsiębiorcy, będą zmagać się z rosnącymi kosztami prowadzenia swoich działalności. Wysokie ceny paliw, energii i gazu powodują, że stale rosną ceny produkcji, co finalnie dotyka klientów i ich portfele” – powiedział, cytowany w raporcie, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

Według raportu liderem grudniowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. Już trzeci miesiąc z rzędu, cena zestawu analizowanych produktów była dostępna w tej sieci za mniej niż 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 195,63 zł. To najniższa średnia cena koszyka zakupowego, którą odnotowano w 2021 r.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w grudniu 2021 r. wskazało, z˙e – podobnie jak w listopadzie – najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 218,34 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 23 proc. więcej.

Z danych z raportu wynika też, że grudniu 2021 r. względem 2020 roku podrożało sześć kategorii produktów: produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Podobnie jak w listopadzie w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. Wzrost ten wyniósł 34,7 proc. wobec 2020 r. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ amac/

Komentarze
Ładowanie...