Kraków: Grób Pański u pijarów – w tym roku w kolorach ukraińskiej flagi
Kwietne aranżacje w kształcie krzyży, a w tle inne krzyże – połamane i chaotycznie rozrzucone, umieszczone na żółto-niebieskim tle – to główne elementy Grobu Pańskiego w krypcie kościoła pijarów w Krakowie. Jego motywem jest wojna w Ukrainie i walka z cierpieniem, które dotyka każdego z nas.
Co roku motywy wykorzystywane przy planowaniu wystroju Grobu Pańskiego nawiązują do aktualnych wydarzeń – tym razem jest to wojna, która toczy się w Ukrainie. „Nie chciałem, żeby było to nachalne i zbyt mocno rzucające się w serce, ale żeby ktoś sam być może doszedł do tego, że może się pomodlić i pomyśleć o tej sytuacji – w wolności” – podkreślił o. Piotr Wiśniowski, autor tegorocznej aranżacji. Jak tłumaczył w rozmowie z dziennikarzami, choć nawiązania do wojny są wyraźne, to głównym motywem pozostają zmagania – mniejsze i większe – które toczy każdy z nas.
Tył Grobu Pańskiego jest podświetlony na kolory niebieski i żółty, a znajdujący się na ich tle krajobraz przestawia zniszczenie i chaos oraz leżące, połamane krzyże. W bliższym planie natomiast widać kwietne aranżacje również w kształcie krzyży, obok których na wysokim postumencie umieszczona została monstrancja.
„W dalszej części grobu znajdują się krzyże, z którymi się zmagamy i których nie akceptujemy, które najchętniej byśmy zostawili, porzucili; nie potrafimy wyciągnąć z nich żadnej pozytywnej nauki ani odnaleźć w tym wszystkim jakiegoś dobra” – wyjaśnił o. Wiśniowski. „Natomiast krzyże kwitnące symbolizują wszystkie trudności, problemy dnia codziennego, które oczywiście dalej są krzyżem, ale potrafimy odnaleźć w nich coś dobrego i pozytywnego, a przynajmniej szukamy tego dobra” – podkreślił zakonnik.
Z symboliki płynie przekaz, że nawet najgorszy czas musi mieć swój kres, a problemy zostaną w końcu zwalczone. „Jest w tym wszystkim też nadzieja, że z wojny przejdziemy do przodu – tam, gdzie znajduje się Najświętszy Sakrament; ze zniszczenia do porządku i ładu, ze śmierci do życia, od wojny do pokoju. To cicha modlitwa o to, żeby ten konflikt zakończył się jak najszybciej” – powiedział o. Wiśniowski.
Ojcowie pijarzy przez lata urządzali Grób Pański, nawiązując do aktualnych wydarzeń i problemów. W latach 70. i 80. aranżacje były manifestacją niezależności, buntu i oporu; później swoje przedstawienia męki Pańskiej prezentowali tam artyści. W latach 2005-08 aranżacji Grobów Pańskich w krypcie podejmował się pijar, o. Szymon Kurpios. W 2010 r. po raz pierwszy ogłoszony został otwarty konkurs. Przygotowane prace nawiązywały do ważnych rocznic i problemów społecznych, np. aborcji, eutanazji, samobójstw młodzieży, czy kwestii uchodźców.(PAP)
autorka: Nadia Senkowska
nak/ pat/